3 waardevolle tips voor webshops in sportartikelen

3 waardevolle tips voor webshops in sportartikelen

Regelmatig krijgen we e-mails binnen van startende ondernemers die een webshop met sportartikelen willen bouwen.

De vraag die het meest wordt gesteld, is hoe ze dat het beste kunnen aanpakken, zodat de kans op succes groter wordt. Een begrijpelijke vraag, aangezien de markt voor sportartikelen enorm is. Als je in Google op ‘sportartikelen’ zoekt, vindt Google ruim 3.000.000 zoekresultaten! Je hebt dus een goed online marketing plan nodig om met jouw webshop onder de aandacht van je doelgroep te kunnen komen. In dit blogartikel geven we je een aantal tips om dat voor elkaar te krijgen, doe er je voordeel mee!

Richt je op een niche

In een markt met veel concurrentie ben je als kleine speler vaak succesvoller als je je specialiseert. Zo hebben wij met onze webshop voor sportartikelen gekozen toen de online concurrentie nog niet zo sterk was. Tegenwoordig is het in veel gevallen verstandiger om verder te specialiseren en om voor een niche te kiezen.

Een voorbeeld van een niche: basketbal

Basketbal gaat veel verder dan de sportartikelen die je nodig hebt om de sport te kunnen beoefenen. Dat biedt kansen om je doelgroep indirect te bereiken, dus niet via een product, maar via informatie die je op je website plaatst. Om dit te verduidelijken, hebben we enkele minuten naar zoekwoorden gezocht die mensen die geïnteresseerd zijn in basketbal online intypen. Enkele zoekwoorden die we tegenkwamen waren:

Dutch basketball league: 2900 zoekopdrachten per maand

Basketbal regels: 480 zoekopdrachten per maand

Geschiedenis basketbal: 70 zoekopdrachten per maand

Basketbal uitslagen: 90 zoekopdrachten per maand 

Wie heeft basketbal uitgevonden: 10 zoekopdrachten per maand 

Beste basketbal: 10 zoekopdrachten per maand 

Zoals je ziet, zoeken liefhebbers van basketbal niet alleen naar producten, maar juist ook naar informatie. Onder andere over de spelregels, de geschiedenis van basketbal, uitslagen van wedstrijden, enzovoorts. 

Allemaal kansen om met content op in te spelen. Bijvoorbeeld met blogartikelen, video’s en afbeeldingen. Kortom, kies een niche, onderzoek hoe je jouw webshop kunt verrijken met content waar je doelgroep online naar zoekt en produceer de content. Je zult zien dat het bereik van je webshop veel groter wordt, dan wanneer je je alleen op producten richt. 

Promoot de content die je hebt geschreven

De tip om waardevolle content voor je websitebezoekers te maken gaat je nog veel meer opleveren als je de content gaat promoten. Dat betekent dat je andere websites die zich op jouw niche richten of op sport in het algemeen, gaat informeren over het bestaan van jouw content. Daarbij staat het sterk als je niet alleen vertelt dat je waardevolle content hebt gemaakt, maar ook waarvoor die content een goede aanvulling kan zijn. 

Stel dat je op een website allemaal toffe video’s over basketbaltechnieken tegenkomt. Dan is het voor die website waardevol als ze bij de video’s een link naar een door jouw geschreven blog over de beste basketballen plaatsen. Snap je wat we bedoelen? Zo wordt het win-win en promoten andere websites jouw content, zodat het bereik groter wordt. Bovendien zorgen de linkjes naar je website ervoor dat je in de gratis zoekresultaten in Google beter gevonden wordt: dubbel winst!

Benut de categoriepagina’s van je producten

Op veel webshops worden de categoriepagina’s niet goed benut. We verduidelijken dit aan de hand van een voorbeeld. Stel, je heb de webshop met basketbalartikelen opgezet. Als je de shop op de juiste manier hebt opgebouwd, heb je categoriepagina’s voor onder andere de volgende producten:

Basketballen

Basketbalschoenen

Basketbalringen

Basketbalkleding

Etc.

Zoals de naam al aangeeft, staan op de categoriepagina’s alle producten van een categorie die je verkoopt, bijvoorbeeld schoenen. Veel webshops laten het daarbij, terwijl juist de categoriepagina’s de kans bieden om te ranken op het zoekwoord ‘basketbalschoenen’ en aanverwante zoekwoorden.

voeg daarom naast de producten waardevolle content over basketbalschoenen toe. Bijvoorbeeld over de aandachtspunten bij het kiezen van een paar schoenen, hoelang de schoenen gemiddeld meegaan, van welk materialen ze zijn gemaakt enzovoorts. 

Plaats deze informatie overigens niet bovenaan de categoriepagina’s, maar onder de producten. Iemand die op ‘basketbalschoenen’ in Google zoekt, wilt immers niet eerst door content moeten bladeren, maar direct schoenen zien. De content op de categoriepagina’s is dus met name voor Google bedoeld om beter gevonden te worden, maar is daarnaast natuurlijk ook van toegevoegde waarde voor de bezoeker. 

Om de bezoeker op de informatie te attenderen, kun je bovenaan op de pagina een korte inleidende alinea schrijven met een interne link naar de rest van de content die onderaan op dezelfde pagina staat. Zo bedien je zowel Google als je websitebezoeker.

Hulp nodig bij het opzetten of succesvol maken van jouw webshop?

Het opzetten en succesvol maken van een webshop is geen eenvoudige klus. Er komt niet alleen veel uitvoerend werk bij kijken, maar ook een doordachte strategie. Daarom is het de investering meer dan waard om een internetmarketing bureau in te schakelen om een strategie voor je uit te laten werken. Ook kun je ervoor kiezen om eerst zelf globaal een strategie uit te werken en de strategie vervolgens ter beoordeling en verdere uitwerking bij een internetmarketing bureau neer te leggen.

Wat je ook doet, neem de tijd en maak budget vrij indien je hulp van een bureau nodig hebt. Een goed plan is het halve werk, dat geldt zeker ook voor webshops!

Wel hulp nodig, maar een beperkt budget?

Breng dan voor jezelf in kaart welke onderdelen van online marketing je zelf kunt uitvoeren en bij welke onderdelen je ondersteuning nodig hebt. Hoewel veel online marketing bureaus een totaalpakket van diensten aanbieden, kun je vaak ook losse onderdelen afnemen. Een voorbeeld van een bureau waar dit mogelijk is, vind je hier: https://www.resultinternetmarketing.nl/online-marketing-uitbesteden/.

Bonus tip: kies voor producten met een goede marge

Hoeveel producten je ook verkoopt, uiteindelijk gaat het erom wat het je oplevert. Daarom is het belangrijk om voor producten met een goede winstmarge te kiezen. Als vuistregel kun je hanteren dat ieder verkocht product 3 keer over de kop moet gaan. Op die manier kun je kostenposten zoals derving, marketingkosten en retourkosten dekken. Een simpel tool om je marge te berekenen vind je hier.

Wat is jouw tip?

Heb je nu zelf nog een andere waardevolle tip die je graag met onze lezers wilt delen? Stuur ons dan een e-mail met jouw tip. We delen hem graag!